Arriva

Tyrkysová s fialovou linkou a velkým X, to jsou naše vlaky z Prahy na západ Čech

Jde o vlaky nové generace pro rychlost až 200 km/h.

Jak budou vypadat naše nové vlaky z Prahy na západ Čech? To je po podpisu smlouvy s Ministerstvem dopravy na zajištění provozu na lince Ex6 z Prahy přes Plzeň do Chebu a rychlíkové lince R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy nejčastější dotaz. A umíme na něj odpovědět, i když vás budeme ještě chvíli napínat.

Podpisem smlouvy s objednavatelem i výrobcem naplňujeme strategii, kterou jsme si v Arrivě vytyčili. Vstoupit do nového segmentu elektrické dálkové dopravy s jasným cílem – nabídnout vyšší komfort a ekologicky šetrné cestování.

Naše nové jednotky, které budou vyrobeny v České republice, přinesou nejen moderní design s tyrkysovým nátěrem, fialovou linkou táhnoucí se po celé délce vlaku a výrazným X, ale především větší pohodlí díky širším sedadlům, větším rozestupům mezi nimi a palubnímu občerstvení. Při přípravě jsme mysleli i na cyklisty – ve vlacích bude dostatek prostoru pro kola, což ocení zejména ti, kteří míří na Šumavu nebo do lázeňských oblastí. Zároveň klademe důraz i na udržitelnost. Díky systému automatického vedení vlaku očekáváme významné úspory elektrické energie. Jsme hrdí, že při výrobě vlaků podporujeme i náš domácí průmysl – většina komponent bude pocházet od českých dodavatelů.

Koupíme 22 moderních nízkopodlažních elektrických jednotek nové generace, které budou umět jet rychlostí až 200 km/h a vyrobeny budou ve dvou verzích. 16 jich bude třívozových a šest ve čtyřvozovém provedení v celkové hodnotě přesahující sedm miliard korun, což představuje jednu z největších investic v historii Arrivy v Evropě. Vlaky budou klimatizované s informačním systémem, Wi-Fi připojením, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky nebo kamerovým systémem. Úrovňový nástup a nízkopodlažní interiér zajistí pohodlné cestování osob s omezenou schopností pohybu. Samozřejmostí je i bezbariérová toaleta.

Třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení a určena je především pro linku R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy a jako posila pro linku Ex6 Praha – Plzeň – Cheb. Bude mít rozšířený prostor pro přepravu jízdních kol a občerstvení na palubě zajistíme pomocí automatu i s teplými nápoji. Čtyřvozová jednotka bude mít 315 míst k sezení, včetně první třídy, pro kterou je vyčleněn celý jeden vůz. Během cesty bude možné se občerstvit v bistro oddílu.

Pro fanoušky železnice

Nové vlaky budou postaveny na zcela nové platformě. Označení platformy je Škoda 26Ev. Nová platforma umožňuje konfiguraci tří až sedmi vozů v jednotce s kapacitou 200 až 600 sedadel. Naše jednotky navrženy jako dvousystémové (3 kV DC, 25 kV AC), ale mohou být modifikovány pro použití také na systému 15 kV AC například v Německu. Podvozky jsou navrženy pro rychlosti až 230 km/h. Elektrické vlaky budou splňovat přísné požadavky na komfort cestujících, tlakotěsnost a požární bezpečnost, což umožní jejich provoz na vysokorychlostních tratích a v tunelových úsecích o délce nad pět kilometrů.

Systém automatického vedení vlaku ATO umožní jednotkám provoz v aktuálně energeticky optimálním režimu, reguluje rychlost podle jízdního řádu a výškového profilu trati a optimalizuje brzdění. Podle reálných dat z provozu jednotek od výrobce Škoda v Pobaltí dokáže uspořit až 15 % energie.  Systém dálkového dohledu pak dokáže optimalizovat náklady na údržbu a zvýšit provozní spolehlivost. Ve vlaku nebude chybět ani vlakový zabezpečovač ETCS.

Základní technické parametry jednotky 26Ev

ŠKODA 26EV

třívozová jednotka

čtyřvozová jednotka

Délka vlaku

82 250 mm

109 500 mm

Maximální rychlost

200 km/h

200 km/h

Napájecí soustava

3 kV DC, 25 kV AC

3 kV DC, 25 kV AC

Instalovaný výkon

2 800 kW

4 200 kW

Uspořádání podvozků

Bo' 2' + 2' 2' + 2' Bo'

Bo' 2' + 2' 2' + 2' 2' + Bo' Bo'

Výška nástupu

600 mm

600 mm

Šířka dveří

1 300 mm

1 300 mm

Počet sedadel celkem

224

315

Pro zajímavost doplňujeme, že vizuální identitu návrhu připravilo grafické studio HEYDUK, MUSIL & STRNAD.