Arriva

Náš rok 2023: První autobusy bez zrcátek, první elektrické vlaky, první palubní časopis

Podívejte se na 23 zajímavých čísel roku 2023.

Statistika nuda je, zpívá se v jedné písničce ze známé pohádky. V závěru roku je dobré se za těmi 365 dny ohlédnout, a i když vás nechceme statistikou nudit, přeci jen nabízíme pár zajímavých čísel, která nás rokem 2023 provedla.

Nový rok u nás začal vylepováním nového jízdního řádu. V MHD Trutnov vznikla sedmá linka, která propojila město s jeho okrajovými částmi Bojiště a Nové Dvory, kde byly vystavěny tři nové zastávky. S novým rokem jsme rozjeli novou linku v Plzeňském kraji. Nebyla ledajaká, byla to už třetí přeshraniční linka a navíc zimní. Propojila Klatovy, Gerlovu Huť, Železnou Rudu a německý Großer Arber s lanovkou na Velký Javor.

Další zajímavou novoroční novinku využili cestující v MHD Přerov. Kromě polohy jednotlivých autobusů v naší online mapě jsme na zastávky přidali možnost zjistit polohu autobusů i pomocí vylepených QR kódů. Po načtení se cestujícím zobrazí odjezdová tabule spojů, které ze zastávky odjíždí.

Závěr prvního měsíce roku 2023 byl u nás slavnostní. Sedm našich řidičů získalo prestižní profesní ocenění od Mezinárodní unie silniční dopravy. Takto oceněný řidič musí držet volant v rukách alespoň 20 let a ujet bez závažných nehod a přestupků milion kilometrů. To nám udělalo velkou radost a oceněným taktéž.

Začátek února byl ve znamení ojedinělého autobusu v našich barvách. K osmi autobusům značky SOR, které zajišťují dopravu cestujících na linkách MHD Chrudim, se přidal autobus ŠKODA MD9 LE E6 a zařadil se mezi ty menší v naší flotile a ještě mezi ty, kterých bylo vyrobeno opravdu jen pár.

V polovině března k nám zavítala návštěva českých a německých studentů, kteří si v novojičínském depu prohlédli elektrobusy, nakoukli jim pod kapotu a dostali odpovědi na řadu zvídavých dotazů o tom, jak vlastně elektrobusy ve veřejné dopravě fungují, jakou životnost a kapacitu má jejich baterie a co děláme, když dojde k výpadku dodávek elektřiny.

Jarní měsíc duben jsme uvítali posílením provozu linky 602 v MHD Kladno a přímými spoji mezi Švermovem a Kročehlavy. Do světa milovníků dopravy jsme „rovnýma nohama“ vypustili kolegyni Lenku, která s úsměvem i kontroverzí začala točit videa Ze života průvodčí. S humorem představuje na sociálních sítí zákulisí našich vlaků, zaměřila se i na nešvary, s nimiž se jako průvodčí setkává a předává i tipy na výlety. A ještě než přišel láskyplný květen, stihli jsme do chrudimské MHD nasadit elektrobus. Nebyl nový, dřív jezdil v Krnově, ale prošel omlazovací kúrou a s městem jsme díky jeho zprovoznění začali sbírat zkušenosti s elektrickým vozem, kvůli kterému jsme nechali vybudovat v našem zázemí i nabíječku.

Květen bývá v básničkách spojen s láskou a jednu takovou formu lásky si užili všichni milovníci veřejné dopravy. Na dnech PID v Letňanech jsme zblízka ukázali nejen průřez naší nejmodernější pražskou flotilou, ale přivezli jsme sem i našeho úžasného a s láskou opečovávaného veterána – Karosu ŠD Tourist.

Na začátku května jsme s Plzeňským krajem podepsali smlouvu na zajištění provozu železniční linky P1 Pňovany – Plzeň – Horažďovice předměstí a začali jsme s přípravou převzetí devíti dvouvozových elektrických jednotek od Českých drah. Vlaky byly pořízeny s evropskou dotací a její podmínkou byla otevřená soutěž na jejich provozovatele. Před námi tak byla výzva, jakou zatím nikdo v republice nepodstoupil – převod vlaků z jednoho dopravce na druhého.

Poslední měsíc před prázdninami jsme odstartovali dnem otevřených dveří v našem čáslavském depu a návštěvníky jsme v krásný slunečný den svezli naleštěnými historickými krasavci RTO a ŠL11. Tyto historické stroje jsme nasadili i na zvláštní linku MHD, která vyjela během Dnů města Chotěboře. I přes svůj zasloužilý věk to zvládly na jedničku s hvězdičkou. A v zástupech zájemců jsme zaslechli řadu vzpomínek: „Tím jsme jezdili k babičce do Zbraslavic. Červený jezdil po městě a modrý na vesnice. Tím jsem jezdil do školy, to byly časy!“ A ještě než se rozdalo vysvědčení a děti vyběhly vstříc prázdninám, podepsali jsme další smlouvu na provoz vlaků. Naše modernizované vlaky Stadler GTW 2/6, které už jezdí ve Zlínském kraji, se rozjedou v prosinci 2024 na třech linkách na jižní Moravě. Všech 13 jednotek bude mít náš informační systém s jedním z největších vnitřních panelů, které se ve vlacích v naší republice vyskytují a díky modernizaci budou mít i víc místa pro kočárky nebo kola.

V létě se řada z nás vydává na dlouhé cesty, abychom si odpočinuli u moře nebo v přírodě. A na dlouhou cestu do Olomouce se na setkání legendárních elektrických lokomotiv řady E 499.0, kterým se přezdívá Bobiny, vydala i naše 66letá kráska z této řady krásných strojů, aby tady pózovala fotografům i očím všech návštěvníků. Ke konci prázdnin nám naopak udělaly radost naše nejmladší přírůstky. Jimi se staly luxusní autobusy značky Scania pro linky Arriva Expressů. Jako první v republice nemají tyto komfortní autobusy zpětná zrcátka klasická, ale digitální. Řidičům se hned zalíbila, protože díky nim vidí i na místa, která byla pro jejich oči nedostupná.

Podzim bývá časem plískanic a šedivé oblohy, i když letos to neplatilo a byl slunečný a barevný. Stejně tak pestré bylo i první číslo našeho časopisu pro cestují ARR VIA. A proč zrovna ARR VIA? Název odkazuje na jméno naší společnosti a na cestování a chuť poznávat nová místa. K přečtení je nejen na palubě našich vlaků a Arriva Expressů během jízdy, ale třeba také v on-line verzi v telefonu nebo tabletu. Náš nový palubní časopis ještě voněl tiskárnou, když se k němu přidala další zajímavá vůně, vůně nového autobusu, které se v Arrivě nemůžeme nabažit. A nebyl to autobus ledajaký, ale nový elektrobus značky SOR pro kyvadlovou dopravu od metra na pražskou Brumlovku. Stal se tak už 34. elektrobusem v naší flotile.

Psal se 18. říjen a novým majitelem skupiny Arriva napříč Evropou se stala společnost I Squared. Nový vlastník se zavázal poskytnout naší společnosti dlouhodobý kapitál na investice do rozvoje a zlepšování služeb.

Dva předposlední měsíce v roce u nás plynou vždy rychleji, než čekáme, protože máme plné ruce práce s přípravou nových jízdních řádů. Letošní „dopravácký silvestr“ přinesl začlenění našich červených autobusů MHD Příbram do systému Pražské integrované dopravy a mosteckým Arriva Expressem jsme přiblížili cestující do lokality pražského letiště. Na železnici se mezi sledované změny zařadilo převzetí a nákup devíti elektrických jednotek od Českých drah pro zajištění provozu linky P1 v Plzeňském kraji. Byla to velký výzva, protože vlaky si mezi sebou ještě žádní dopravci v republice nepřeváděli. Zvládli jsme to a všem za to patří velké díky.

Kdybychom si na papírek psali naše nákupy autobusů a na konci roku čísla potrhli a sečetli, vyšlo by nám 109 nových autobusů napříč značkami, a to do všech provozů. Nakoupili jsme 60 nových autobusů IVECO Crossway pro provoz ve středních Čechách, 19 vozů stejné značky zamířilo do Olomouckého kraje a na Vysočinu a v účtech je také devět Scanií bez konvenčních zpětných zrcátek pro naše Arriva Expressy.

Poslední den v roce je pro nás i dnem loučení. Po dlouhých letech končíme s provozováním MHD Teplice. Při zpětném ohlédnutí si vždy vybavíte to hezké a byly to dobré roky. Děkujeme celé naší dopravácké rodině, která tady každý den vstávala nebo chodila pozdě spát, aby se lidé v Teplicích dostali tam, kam potřebovali.

To je naše ohlédnutí za rokem 2023. Je čas jít dál. Vstříc roku novému.

Rok 2023 v 23 číslech

  • 750 000 000 - tolik korun jsme investovali do obnovy vozového parku,
  • 101 114 000 - tolik kilometrů ujely naše autobusy,
  • 24 500 000 - tolik litrů nafty jsme natankovali,
  • 7 500 000 - tolik kilometrů ujely naše vlaky,
  • 5 462 000 - tolik jsme vypravili autobusových spojů,
  • 34 470 - tolik laiků jsme dostali na TikToku,
  • 17 348 - tolik dotazů a požadavků vyřídilo naše zákaznické centrum,
  • 10 000 - tolik kusů prvního vydání časopisu ARR VIA jsme nechali vytisknout,
  • 10 000 - tolik kusů čokolády jsme rozdali při Mezinárodním dni žen,
  • 5 200 - tolik metrů čtverečních folie jsme použili při polepu autobusů do barev PID,
  • 3 607 - tolik kotoučků pro tisk jízdenek jsme spotřebovali na Mladoboleslavsku,
  • 2 670 - tolik máme řidiček a řidičů,
  • 1 759 - tolik máme autobusů,
  • 912 - tolik linek provozujeme napříč celou republikou,
  • 610 - tolik zaměstnanců má naše vlaková část,
  • 567 - tolik sedaček má našich devět nových Scanií s digitálními zrcátky,
  • 101 - tolik máme vlaků,
  • ?? - tolik nových autobusů jsme nakoupili (uhodněte v naší soutěži na Facebooku),
  • 73 - tolik našich prodejních míst můžete využívat,
  • 35 - tolik autobusových dep máme napříč republikou,
  • 34 - tolik elektrobusů je v naší flotile,
  • 25 - tolik zastávek má naše vlaková linka P1 v Plzeňském kraji,
  • 19 - tolik linek MHD Příbram s písmenem zaniklo a přerodilo se do systému PID.