Arriva

Do kladenských ulic vyjel náš první kloubový elektrobus, je ve zkušebním provozu

V tomto roce bude mít kladenská MHD celkem 18 elektrobusů.

V kladenské MHD jsme začali psát další zajímavou stránku historie zdejšího provozu. Jak určitě víte, Arriva je největším provozovatelem elektrobusů v Česku a naši pozici letos právě díky Kladnu ještě posílíme. Aktuálně provozujeme 34 eletkrobusů napříč republikou, včetně toho úplně prvního, který jsme pořídili už v roce 2014 pro linku z Karlovy Studánky na Ovčárnu. Dnes jezdí už devátým rokem a potkat ho můžete v Jeseníku, kde vozí cestující z centra města do Priessnitzových lázní. Rekordmanem v počtu najetých kilometrů ale nejdéle sloužící elektrobus není, tím je elektrický Solaris, který jezdí od roku 2019 na linkách MHD Trutnov a do konce loňského roku odjezdil na 400 tisíc kilometrů. Naopak benjamínkem ve flotile elektrobusů je od letošního října už třetí elektrobus v Praze. Toho, i jeho starší typově stejné kolegy, potkáte na dvou extrémně krátkých speciálních linkách od metra Budějovická k velkému kancelářskému komplexu na Brumlovce.

Největší změny ale čekají kladenskou MHD. Tady jezdí zatím dva menší desetimetrové elektrobusy na lince 610 v centru města. V závěru ledna jsme do kladenských ulic vypustili na linku 603 mezi zastávkami OAZA a Hřbitovy ve zkušebním provozu první kloubový elektrobus značky SOR. Kloubový elektrobus má 48 sedaček a převézt může další stovku stojících cestujících. 

Do kladenské městské dopravy letos nakoupíme celkem 16 elektrobusů, osm standardních a osm kloubových. Půjde o vůbec první kloubové elektrobusy v Česku. A ještě jedno prvenství je čeká. Budou uzpůsobené pro klasické pomalé nabíjení kabelem, ale na střeše budou mít také čtyřpólový sběrač pro rychlodobíjení na konečné u obchodního centra Oaza. Projekt elektrifikace kladenské MHD se tak netýká jen nákupu nových elektrobusů, ale také vybudování rychlodobíjecího místa a dalších dobíjecích stanovišť pro pomalé noční dobíjení u kladenské elektrárny.

Plán udržitelné mobility Kladna říká, že po roce 2030 by měl být provoz MHD úplně čistý. Šestnáct nových elektrobusů je tak jen začátek, celkem jich bude potřeba 52. Dobíjecí technologie, kterou nyní na Kladně budujeme, je unikátní. Je maximálně standardizovaná a už teď počítá s tím, že v případě dalšího rozvoje elektrobusů třeba v okolí města, bude připravena i na dobíjení jiných typů od jiných výrobců.

A chystáme tady ještě jeden zajímavý elektrický projekt. Vlastní solární elektrárnu na střechách většiny objektů kladenských garáží. Hlavním cílem je pokrýt značnou část spotřeby našeho areálu včetně servisu. A pokud bude vše fungovat, rádi bychom vybudovali i vlastní bateriové úložiště pro využití energie v noci.