Arriva

2020: Rok s vůní dezinfekce, nových rychlíků nebo nových autobusů na Plzeňsku

Co znamená číslo 87 586 560?

Začátek nového roku se nesl v obvyklých přáních zdraví a pohody. Nikoho z nás nenapadlo, jak důležité to bude a jak taková slova nebudeme postupně brát na lehkou váhu nebo jako otřepanou frázi.

Ještě bez roušek na obličeji jsme na konci ledna rozjeli kapacitní autobusy MAN v Praze a okolí. Pět těchto nízkopodlažních autobusů vyjelo na linky mezi Černým Mostem a Horními Počernicemi, každý z nich převeze až 134 cestujících. Do průmyslových zón se tak začalo cestovat komfortněji, zkrátka u nás ale nepřišly ani děti. V době rostoucího počtu elektronických jízdenek se na ty nejmenší tak trochu zapomíná. Každý z nás, když byl malé děcko, si přál držet jízdenku v ruce a ukázat ji při kontrole průvodčímu. Dětská jízdenka s vláčkem Arriváčkem nabízí i křížovku nebo bludiště.

V neděli 1. března se naše autobusy na Vysočině zapojily do Integrovaného dopravního systému VDV. A brzy na to začala v našich autobusech a vlacích "vonět" dezinfekce. Doteď jsme jí spotřebovali na 28 tisíc litrů, během jara jsme pro dezinfekční ošetření interiérů nakoupili 37 ozonerů a v každém našem depu je minimálně jeden. I když měli zaměstnanci Arrivy Východní Čechy s ozonováním autobusů spoustu práce, nabídli pomocnou ruku pečovatelské službě v Trutnově a i jí ošetřili vozy. Za dezinfekce, ozonery, roušky, rukavice, vitamíny a další jsme za celý rok zaplatili na 30 milionů korun.

Kvůli řadě různých opatření jsme začali měnit jízdní řád častěji, než bylo obvyklé. Jedna změna následovala druhou, podle toho, jak naši objednavatelé upravovali své požadavky. Situace se postupně ustálila a v květnu začalo obnovování spojů. I když to původně nevypadalo dobře, nakonec jsme rozjeli víkendový vlak z Liberce do Českého ráje, naše speciální vlaky pro přepravu až stovky kol na turisticky oblíbených rychlících nebo sezonní cyklobusy.

Flotila našich vlaků se na začátku dubna rozšířila o další typ, přivezli jsme si čtyři nízkopodlažní a klimatizované vlaky Stadler GTW. Postupně dorazily další takové vlaky. Všechny budou nejpozději na konci roku 2021 jezdit po kolejích na Zlínsku a nahradí motoráky řady 845. Do konce dubna jsme převlékli naše vlaky Lint do slušivého kabátku, všech deset jich rozzářila naše blankytně modrá.

Stevardi v našich vlacích si do své tašky v červnu přidali ještě jedno užitečné zařízení. Od té doby je možné za jízdenku zaplatit jednoduše pípnutím si kartou jako za nákup v obchodě. Od poloviny června mohli takto jednoduše platit za jízdenku i všichni cestující v Plzeňském kraji. 315 našich nových nízkopodlažních a klimatizovaných modrožlutých autobusů postupně vyjelo od neděle 14. června. I když při jejich slavnostním představení v Plzni pršelo, zvládli jsme je se zástupci kraje pokřtít a ukázat veřejnosti. Úplně první spoj jel na lince 452 v 3:50 ze zastávky Plánice, náměstí přes Žinkovy a Chválenice do Plzně k terminálu u hlavního nádraží. V pracovní dny jsme zajišťovali téměř 3 800 spojů.

 

Kromě nových autobusů na Plzeňsku jsme nabídli novinku také v Jeseníku. Cestující od autobusového a vlakového nádraží do zdejších lázní začal v červenci vozit elektrobus. Bílý vůz s modrými sedačkami nabídl nástup bez schodů a víc místa na zavazadla pro lázeňské hosty.

Ani o prázdninách naše autobusy neodpočívaly a připravovaly se na změny. Ke konci srpna se zapojily do systému Pražské integrované dopravy na Voticku a Dobrovicku. V říjnu pak prošly velkou úpravou integrované linky na Kladensku a Slánsku a ke konci roku jsme se rozloučili s linkami SID na Berounsku, Hořovicku a Rožmitálsku. Nově tady vyjely naše autobusy v systému PID a po 25 letech kvůli tomu zaniklo i označení linek MHD Beroun – Králův Dvůr písmeny.

Volno si nedopřávali ani naši vývojáři a připravovali další novinku na našem webu. S novým školním rokem umožnili sledovat online polohu našich vlaků a zároveň filtrovat výluky nebo omezení provozu. Spustili jsme také náš online chat, kdy jsou každý den od rána do noci připraveni třeba Bela, Lucie, Martina, Týna, Hanka, Monika nebo Milan poradit a pomoci.

I v této turbulentní době jsme plnili naše sliby. Zavázali jsme se k zdvojnásobení finančního daru pro neziskovou organizaci Asistence. Veřejnost darovala 244 361 korun a my jsme stejnou částku přidali. Organizace peníze využívá k asistenční pomoci pro lidi s tělesným a kombinovaným postižením. Mezi naše zaměstnance jsme pak rozdělili 300 tisíc korun v rámci Arriva Grantů, které jim pomohou rozvinout 12 projektů, na kterých spolupracují. Děti si tak vyhrají s novými hračkami, podpoříme postižené, sportovce nebo i mladé hasiče.

V neděli 13. prosince se změnily jízdní řády po celé republice. Nejvýraznější změnou byly naše světle modré vlaky, které oživily zimní krajinu na Liberecku, Pardubicku a Ústecku. Naše vlaky se totiž nově rozjely na rychlíkové lince R14 z Liberce do Pardubic nebo Ústí nad Labem.

V náročném roce 2020 plném omezení jsme zvládli nakoupit 417 nových autobusů. Do nich jsme investovali přes dvě miliardy korun a nakupovali jsme napříč výrobci. Cestující si tak mohou užívat pohodlí v novotou vonících autobusech značek IVECO, MAN, SCANIA, SETRA nebo SOR. Všechny jsou nízkopodlažní, klimatizované, s informačním systémem a třeba i s nabíječkami mobilních telefonů, což je náš standard a méně vybavené autobusy už nakupovat nebudeme. 315 jich v půlce června vyjelo v Plzeňském kraji, 72 postupně v Praze a Středočeském kraji, z čehož 28 ekologických autobusů na CNG se prohání po Kladensku. Na linkách MHD Kladno se navíc objevily i nové autobusy Scania, které jsou na městských linkách v republice zatím výjimkou. A třicítka dalších nových autobusů zvýšila komfort cestování také na Olomoucku.

V roce 2020 najezdily naše autobusy neuvěřitelných 87,5 milionu kilometrů, což je zhruba vzdálenost ze Země na Venuši a zpět. Vlaky ujely na 5,2 milionu kilometrů, kdybyste v nich jezdili nepřetržitě, 130krát byste jimi objeli rovník.

Rok 2020 ve 20 číslech

  • 87 586 560 – tolik kilometrů ujely naše autobusy
  • 30 000 000 – tolik korun jsme zaplatili za ozonery, dezinfekce, roušky, rukavice, vitamíny
  • 5 200 000 – tolik kilometrů ujely naše vlaky
  • 4 859 324 – tolika spoji jsme Vás odvezli
  • 348 000 – tolik metrů jízdenek vytiskly naše strojky na Mladoboleslavsku
  • 244 361 – tolik korun jsme darovali sdružení Asistence na pomoc postiženým
  • 200 000 – tolik karamelových sušenek jsme rozdali našim cestujícím ve vlacích
  • 28 000 – tolik litrů dezinfekce jsme spotřebovali na čištění vozů a našich prostor
  • 3 797 – tolik spojů jsme v pracovní den v červnu zajišťovali v Plzeňském kraji
  • 417 – tolik nových, nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů jsme nakoupili
  • 315 – tolik nových autobusů jsme nakoupili pro Plzeňský kraj
  • 307 – tolik zpráv o změnách a uzavírkách jsme zveřejnili na našem webu
  • 134 – tolik cestujících převezou naše kapacitní autobusy MAN z Černého Mostu do Počernic
  • 62 – tolik novinek a článků o dění v Arrivě jsme zveřejnili na našem webu
  • 53 – tolik nových autobusů Crossway vyjelo ve středních Čech
  • 37 – tolik ozonerů jsme nakoupili pro očistu našich vozů a prostor
  • 36 – tolik rychlíků vypravíme v pracovní den na lince R14 z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem
  • 28 – tolik nových autobusů na CNG jsme rozjeli na Kladensku
  • 13 – tolik operátorek a operátorů pracuje v našem Zákaznickém centru
  • 12 – tolik autobusů Scania jezdí pro městskou hromadnou dopravu v Kladně

Přejeme Vám spokojený nový rok 2021!