Arriva

2022: Další nelehký rok přinesl nová partnerství, nové linky i víc ekologických vozidel

Podívejte se na 22 čísel roku 2022 a soutěžte s námi!

Jen pár hodin po přivítání Nového roku se změnil jízdní řád linek MHD v Třinci. A nebyla to jediná třinecká změna. Do plného provozu vyjely naše nové autobusy SOR NS 12 s interiérem laděným do zelené barvy, s podlahou v dekoru dřeva a se sedačkami s antibakteriální a voděodolnou úpravou. Nové autobusy tak doplnily deset zdejších elektrobusů Škoda Perun.
Další novoroční dárek v podobně nových autobusů dostali pár dnů po přivítání nového roku cestující na lince PID 322 mezi Kladnem a Prahou a v okolí Nového Strašecí, i tady je začaly vozit nové nízkopodlažní a klimatizované autobusy.

Leden se rychle překulil do února, kdy jsme v naší téměř dvoutisícové flotile vítali další přírůstky. Na městské linky v Praze jsme po slavnostním představení nasadili dalších sedm nových městských autobusů MAN. A nebyly to vozy jen tak ledajaké, čtyři z nich jsou hybridní. Autobus je vybaven mildhybridní jednotkou EfficientHybrid s kompaktním elektromotorem, který dokáže spalovacímu motoru pomoci při rozjezdu. Při brzdění pak elektromotor vyrábí elektřinu, která se ukládá do kondenzátorů umístěných na střeše a nahrazují tak klasické baterie.

Protože jsme největším provozovatelem ekologických autobusů u nás, rozhodli jsme se na tento trend navázat v následujících letech také v železniční dopravě. Budeme rádi, když se nám to podaří třeba i díky uzavřenému partnerství se Spolchemií a Čeprem na využití vodíku pro provoz vlaků. Usilujeme o nákup a následný provoz vodíkového vlaku, který by zajišťoval osobní dopravu především na neelektrifikovaných tratích v Ústeckém kraji, kde by částečně nahradil dieselové soupravy. Celkové investiční náklady by se měly pohybovat v rozmezí sto až dvě stě milionů korun.   

Přelom února a března se u nás nesl ve znamení pomoci nejen našim ukrajinským zaměstnancům. Vypravili jsme autobusy a naše elektrická lokomotiva Bobina dovezla několik vlaků, které jsme ve spolupráci i s dalšími dopravci pro potřebné vypravili. A s pomocí jsme pokračovali třeba i v autobusech MHD Kladno. Do vozidel jsme totiž instalovali nouzová tlačítka, která zajistí nejen našim řidičkám a řidičům, ale i cestujícím větší bezpečí. Díky systému vidí kladenská městská policie polohu autobusu a může ihned vyslat na místo hlídku.

Návrat klasických linek městské dopravy do Berouna, které tady jezdily před integrací dopravy do PID, nebyl žádný Apríl, ač linky 861 a 862 vyjely prvního dubna. Město kvůli tomu vybudovalo i osm nových zastávek. Náš červený minibus tak obsloužil nově se rozvíjející lokality za Městskou horou. Nebyla to ale jediná změna. Na Apríla vyjely naše autobusy v rámci rozšiřující se integrace na Vlašimsko a do Posázaví. Od pátku 1. dubna jsme navíc naučili naši odbavovací techniku prodat jízdenku na překryvy tarifů PID, DÚK, IDOL nebo VDV, cestující si tak mohou na dotčených linkách vybrat ten tarif, který jim víc vyhovuje.

Na konci listopadu předchozího roku padla v podcastu serveru Zdopravy.cz otázka na našeho generálního ředitele Daniela Adamku, zda budeme rozšiřovat síť dálkových a expresních linek. Tehdy odpověděl, že máme propojení některých míst v plánu. V pondělí 11. dubna se toto stalo realitou a rozjeli jsme nový Arriva Express na trase Praha – Litvínov. 

Jen párů dnů na to jsme převzali další nové autobusy, které se tak přidaly do desetiny vozidel, které jsme v roce 2022 v rámci obnovy vozového parku nakoupili. V Olomouckém kraji se postupně rozjelo 28 našich bílých, nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů ve třech různých provedeních. Autobusy Iveco Crossway LE, které jsme nakoupili, prošly drobným, ale zajímavým faceliftem. Na první pohled totiž zaujmou zvětšeným zasklením bočních ploch, což má jednoduchý důvod. Autobusy jsou ještě víc dostupné pro hůře pohyblivé cestující, sedačky v první polovině vozu totiž nejsou na podestách, ale jsou umístěny přímo v podlaze. Díky tomu mohou být větší okna, která nabízí více světla v interiéru a ještě lepší výhled ven. I přesto, že jsou okna větší, jejich tmavší zabarvení pomůže v horkých letních měsících udržet společně s klimatizací tepelnou pohodu. Nová je i kabina řidiče a přístrojová deska.

 

Uběhlo jen pár dnů a pomyslně jsme před našimi autobusy stříhali slavnostní pásku znovu, jen o pár kilometrů dál. V pondělí 2. května jsme začali psát jeden z dalších milníků provozu městských linek v Přerově. Na dvě z nich vyjely dva naše elektrobusy, šlo o pro nás už osvědčené elektrobusy SOR EBN 11. Cestující si navíc v elektrobusech mohli cestu zkrátit prohlížením časové osy se zajímavými informacemi z provozu, MHD v Přerově totiž oslavila už 95. výročí.

V květnu jsme rozjeli také naše cyklobusy a po dvou letech se tak stalo bez různých hygienických omezení nebo opatření. Postupně vyjel i náš autobus na dominantu Chodska, Čerchov, na zastávku v nadmořské výšce 1 042 metrů. Cyklobusy se těší dlouhodobě velké přízni cyklistů, a tak jsme na sezonu přidali i nový cyklobus na trase Zlín – Troják – Tesák – Bystřice pod Hostýnem a zpět. Po dvouleté pauze jsme rozjeli i dříve oblíbené cyklobusy z Přerova na Bumbálku a na Bouzov.

Červen byl ve znamení integrace dalších našich linek do systému Pražské integrované dopravy, v polovině měsíce se tak u nás dostal tento projekt do cílové rovinky. V Praze a ve středních Čechách jsme zajišťovali všechny linky už jen v systému PID. V regionech Březnicka, Krásnohorska a Sedlčanska tak zanikly naše poslední a tradiční linky s označením D a dvouciferným číslem. Stejně tomu bylo i na Čáslavsku, kde nové linky PID nahradily ty s písmenem F před číslem linky.

Ještě pár dnů před prázdninami se na linkách přerovské MHD rozjely další nové a ekologické autobusy. Po květnovém startu dvou elektrobusů jsme tím dokončili obnovu zdejšího vozového parku a vyměnili dosluhující plynové autobusy. Osm nových autobusů Iveco Crossway plní nejpřísnější ekologické normy, má tónovaná skla, informační systém a nechybí třeba ani manuální plošina pro vozíčkáře. Nových bezbariérových a klimatizovaných autobusů se v polovině června dočkali i cestující na Chrudimsku. V Pardubickém kraji se po výběrových řízeních vyměnili dopravci, na Chrudimsku jsme v nich obhájili naše postavení v oblasti na dalších deset let. Pro zdejší linky jsme proto nakoupili padesátku nových autobusů značky SOR, které za rok ujedou na dva a půl milionu kilometrů.

Po dvou letech různých omezení a hygienických opatřeních bylo na čase si léto pořádně užít. Připravili jsme proto balíčky plné zábavy i možného poučení. Na jedno kliknutí tak bylo možné koupit si jízdenku na náš vlak a zároveň se podívat třeba do zoo, zjistit, jak se vaří pivo, jak se těžilo v Příbrami, projet si část krásného Českého ráje na koloběžce, nebo zakřičet „Ahóóój“ a splout část Jizery od Malé Skály.

I když začaly letní prázdniny, nijak jsme nezaháleli. V naší plzeňské flotile jsme začali rozšiřovat WiFi. Během krátké doby se tak cestující mohli připojit už ve dvou stovkách modro žluto bílých autobusů, které jsme proto opatřili u nástupních dveří samolepkou. Z počtů připojených vidíme zvyšující se zájem o tuto službu. Třeba v červnu 2020 se připojilo v našich plzeňských autobusech 3 354 lidí, v září téhož roku to bylo už desetkrát víc. Čísla připojení byla delší dobu stabilní okolo 33 tisíc spojení za měsíc, v červnu 2022 se však vyšplhala už na téměř 53 tisíc připojení a počty dál rostou navzdory množství objemu osobních dat v telefonech. Obecně u nás WiFi využívají nejvíc mladí do 34 let, na linkách MHD v Praze byl téměř každý desátý uživatel senior. 

Nový školní rok jsme vyhlíželi společně s výherci, kteří do naší letní soutěž přihlásili přes dva tisíce jízdenek a po slosování si odnesli pobyt a wellness v libereckém Babylonu, ubytování v hotelu Safari Lodge ve Dvoře Králové, zájezd do jihočeského Budvaru nebo Hornického muzea v Příbrami, ale i tisícové kredity na cestování s námi. Zároveň se nám podařilo spustit sledování polohy autobusů jezdících v MHD Kladno v naší mapě. Cestující si tak mohou snadno zjistit, kde se jejich spoj nachází a jestli jede případně se zdržením.

Po jarním rozjezdu našeho nového Arriva Expressu z Litvínova do Prahy přišla na řadu změna také na zaběhnuté lince z Teplic do hlavního města. Šesti novými spoji jsme doplnili spojení během celého dne a v ranní špičce tak začal Arriva Express na této lince jezdit po 45 minutách.

Nejen pánové, ale i naše vlaky si nechaly narůst knír. Těm vyrostl ze dne na den, navíc byl krásně bílý a na našich modrých vlacích se krásně vyjímal. Podpořili jsme tím další ročník akce Movember a vyhlásili také soutěž, do níž nám přišla celá řada fotografií našich kníratých vlaků, které cestující vyfotili na nástupištích, když čekali na naše rychlíky.

Dva poslední měsíce roku byly na novinky v Arrivě víc než bohaté. V dopravě chybí nejen řidiči, ale i odborní pracovníci. Tak jako se snažíme vychovávat nové řidiče autobusů v autoškolách, což se nám povedlo ve stovce případů, rozhodli jsme se naše vzdělávací aktivity rozšířit i na další v dopravě potřebné pozice a navázali jsme spolupráci s Dopravní fakultou Jana Pernera na Univerzitě Pardubice. Sérii přednášek zahájil generální ředitel Daniel Adamka a s děkanem doc. Ing. Liborem Švadlenkou, Ph.D. podepsal vzájemnou smlouvu o spolupráci, která bude pokračovat v podobě dalších tematických přednášek.

Další radost nám udělal dokončený proces výběru dodavatele 16 nových elektrobusů pro provoz na linkách MHD Kladno. Osm z nich bude v obvyklé délce, osm v prodloužené pro přepravu většího počtu cestujících. Půjde o vozy značky SOR a zaplatíme za ně přes 232 milionů korun. Zároveň jsme zprovoznili další dobíjecí stojany v našich garážích a na další infrastruktuře, kterou je potřeba do roku 2024 vybudovat, usilovně pracujeme. Elektrobusy budou vybaveny také pantografem pro rychlodobíjení baterií v průběhu dne. Dvě místa pro rychlodobíjení vyrostou v blízkosti konečné linek 603 a 606 u Oazy.

Radosti není nikdy dost a udělalo nám ji i rozšíření sledování polohy všech našich vozidel. Vlaky a autobusy MHD Kladno jsme už v naší mapě zobrazovali, se začátkem prosince jsme ho ale rozšířili na všechny naše autobusy. Ať už jde o ty v MHD v Trutnově, Třinci, regionální autobusy na Mladoboleslavsku nebo Olomoucku, ale i ty dálkové z hlavního města do Krkonoš nebo Arriva Expressy na třech linkách, cestující je mohou v mapě vidět úplně všechny a zjistit jejich polohu. 

Druhá prosincová neděle je takovým malým svátkem pro všechny fanoušky dopravy, protože se mění jízdní řád. Našim rychlíkům se upravil jen mírně, osobní vlaky na Zlínsku pak začaly třeba pro školáky jezdit v obnovených úsecích. Litvínovský Arriva Express začal nově zastavovat i u metra na Hradčanské a teplický Arriva Express vyjel v pátek, v sobotu a v neděli častěji ne do té doby. U regionálních autobusů byly největší změny na Plzeňsku, kdy vyjela třeba nová linka Plzeň – Domažlice a doplnila tak vlaky na této trase. S novým jízdním řádem jsme rozšířili také předprodejní místa pro naše vlaky o tři kamenné pokladny v Českých Budějovicích, Příbrami nebo v Praze na nádraží Smíchov. Samoobslužné pokladny jsme nainstalovali třeba na hlavní nádraží v Pardubicích nebo do stanice Malá Skála.

Pár dnů před koncem roku spatřila světlo dopravního světa další aktualizace naší aplikace ARRIVA CZ, kdy jsme vyslyšeli přání uživatelů a vyladili ji tak, aby byla co nejjednodušší a uživatelsky ještě víc přívětivá a za jízdenky bylo možné zaplatit pomocí Google Pay nebo Apple Pay. V dalším vylepšení aplikace pokračujeme, v brzkém výhledu ji rozšíříme o zobrazování poloh všech našich autobusů. Polohy našich vlaků už můžete v aplikaci sledovat.

I když řadu míst středních Čech pokryla ledovka, na Jílovsko a Strančicko vyjelo v půlce prosince sedm nových autobusů a zařadily se tak po bok stovky dalších nových autobusů, které jsme letos pořídili. Jde o autobusy značky Iveco Crossway LE Line 12 a Arriva City jich má ve své flotile šedesátku a jiné už na příměstské linky nenakupuje.

Naše čísla za rok 2022

  • 96 391 000 – tolik kilometrů ujely naše autobusy,
  • 17 000 000 – tolik litrů nafty jsme nakoupili,
  • 7 400 000 – tolik kilometrů ujely naše vlaky,
  • 760 000 – tolik litrů AdBlue načerpaly naše vozy,
  • 421 668 – tolik metrů papíru spotřebovaly naše tiskárny v pokladnách a na palubách vlaků,
  • XXX XXX – tolik jízdenek se prodalo pomocí naší aplikace ARRIVA CZ. Uhodněte číslo a zapojte se do naší tipovací soutěže o skvělou zimní Arriva sadu!
  • 123 000 – tolik korun jsme rozdělili mezi naše zaměstnance na jejich projekty pro lepší svět,
  • 100 000 – tolik korun jsme věnovali prospěšné organizaci Asistence,
  • 94 967 – tolik dotazů vyřešilo naše zákaznické centrum,
  • 58 000 – tolik dětských jízdenek jsme nechali pro naše malé cestovatele vytisknout,
  • 8 400 – tolik výtisků Arrevue jsme rozdali našim čtenářům,
  • 3 350 – tolik zaměstnanců Arrivy se stará o to, abyste dojeli do cíle,
  • 1 862 – tolik se nahlásilo skupin do našich vlaků,
  • 1 860 – tolik autobusů má Arriva ve své flotile,
  • 1 857 – tolik jízdenek registrovali cestující do naší letní soutěže,
  • 1 286 – tolik triček a košil jsme dali našim řidičkám a řidičům,
  • 1 131 – tolik našich spojů může vidět v ranní špičce v mapě při sledování jejich polohy,
  • 207 – tolik našich zaměstnanců má jméno Jiří a je tak mezi nimi nejčastější,
  • 200 – tolik wifi routerů jsme instalovali do našich plzeňských autobusů,
  • 108 – tolik nových autobusů jsme za celý rok pořídili,
  • 51 – tolik tipů na výlet jsme vám předali a jsou zobrazeny na našem webu,
  • 5 – tolik našich vlaků jezdilo v listopadu s Movember knírem.

Přejeme Vám spokojený nový rok 2023 plný zdraví, klidu a dobré nálady!