Arriva

Náš nový západočeský vlak míří do aerodynamického tunelu, testy ověří stabilitu

Model testují experti z výzkumných společností.

Ve speciálním aerodynamickém tunelu v pražských Letňanech začal výrobce naši nových „západočeských“ vlaků s testováním modelu této jednotky, kterou označuje jako Škoda 26Ev. Cílem všech možných měření je ověřit aerodynamické vlastnosti vlaku, zejména jeho chování při působení bočního větru a dalších klimatických podmínkách reálného provozu. Jak už od nás víte, vlaky vyjedou v prosinci 2028 na trasách z Prahy přes Beroun a Plzeň do Klatov nebo Chebu.

Jak si takové testování můžete představit? Model nového vlaku je vyroben v měřítku 1:25. Střechu a spodní část má z hliníku, zbytek je z plastu a dřeva, uvnitř ke měřicí aparatura. Umístěn je na speciální natáčecí desce, která simuluje násep a v tunelu se podrobuje testům při působení rychlosti proudění vzduchu až 270 km/h. Výrobce našich nových vlaků Škoda Group uskuteční třicet různých zkoušek, jejichž výsledky bude následně vyhodnocovat a použije je pro certifikační procesy.

Aerodynamické testování je velmi důležitou součástí vývoje nových vlaků. Výrobce i my potřebujeme mít jistotu, že nový vlak obstojí i v extrémních klimatických podmínkách a že nabídnou maximální bezpečnost i komfort. Doufáme, že jeho provoz bude co nejvíc efektivní a ekologický s důrazem na snižování emisí z dopravy. Proto je aerodynamika nejen v těchto ohledech velmi důležitou částí projektu. Spolupráce s odborníky z výzkumných ústavů pro letectví a kolejová vozidla je pro všechny zárukou spolehlivých výsledků.

O odbornou stránku testování se starají experti z výzkumných společností VÚKV a VZLU AEROSPACE, kteří využívají své know-how nejen pro oblast letectví, ale právě i pro železnici a další průmyslové obory. VZLU AEROSPACE provozuje několik aerodynamických tunelů, které jsou vedle měření aerodynamických charakteristik letadel používány i pro testování vysokorychlostních vlaků, testování odolnosti staveb nebo šíření nebezpečných látek vzduchem v městských aglomeracích i jejich okolí.

Jak už od nás víte, naše nové vlaky budou jezdit z Prahy na západ Čech a budou umět vyvinout rychlost až 200 km/h. Vyrobeny budou ve dvou variantách – třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení a Škodovka ji vyrobí v 16 kusech. Druhá varianta bude sestávat ze čtyř vozů o kapacitě 315 míst k sezení.