Arriva

Na linky MHD Kladno koupíme 16 elektrobusů, polovina jich bude kloubových

Zároveň připravujeme i výstavbu dalších dobíjecích míst v depu i po městě.

Vybrali jsme dodavatele 16 nových elektrobusů pro provoz na linkách MHD Kladno. Osm z nich je v obvyklé délce, osm v prodloužené pro přepravu většího počtu cestujících. Zároveň jsme zprovoznili další dobíjecí stojany v našich garážích a na další infrastruktuře, kterou je potřeba do roku 2024 vybudovat, usilovně pracujeme.

V našem kladenském areálu jsme zprovoznili další dva stojany pro dobíjení elektrobusů. Ty současné využíváme pro nabíjení dvou nynějších elektrobusů, které už od loňského roku jezdí na městské lince 610 spojující sídliště Kročehlavy s centrem města. Nové stojany využijeme k dobíjení elektrobusu od výrobce SOR, který nám byl na celý listopad zapůjčen na testování a bude jezdit převážně na lince MHD 606 OAZA – Náměstí Svody – Energie.

Právě pro tuto linku jsme poptávali ve výběrovém řízení osm elektrobusů standardní délky a dalších osm kloubových elektrobusů pro linku 603 s trasou OAZA – Hřbitovy.  Do soutěže se přihlásili čtyři výrobci. Jako vítěznou byla vyhodnocena nabídka výrobce SOR Libchavy spol. s.r.o., který nabídl pro kategorii vozů standardní délky vozidla NS 12 electric a pro kategorii velkokapacitních vozů elektrobus s označením NS 18 electric, zaplatíme za ně přes 232 milionů korun. Obvyklý elektrobus má troje dveře a nabízí 34 míst k sezení a 72 míst k stání. Kloubový elektrobus je čtyřdveřový, využít ho může až 48 sedících lidí a dalších 102 stojících cestujících. Vozidla budou vybavena podle standardů pro městskou dopravu v Kladně. Elektrobusy pohání asynchronní motor s maximálním netto výkonem 160 kW u obvyklého provedení, kloubový vůz má motor s výkonem 240 kW.

Na pořízení 16 elektrobusů žádáme o spolufinancování z evropských fondů v rámci podpory bezemisní dopravy ve městech, část pořizovací ceny bude financována z našich vlastních zdrojů. Součástí záměru elektrizace městské dopravy v Kladně je také vybudování dobíjecí infrastruktury. Stojany pro pomalé noční nabíjení budou umístěny na pozemku sousedícím s elektrárnou, který jsme za tímto účelem odkoupili od kladenského magistrátu.

Elektrobusy budou vybaveny také pantografem pro rychlodobíjení baterií v průběhu dne. Dvě místa pro rychlodobíjení vyrostou v blízkosti konečné linek 603 a 606 u OAZY. Kapacita baterií po nočním dobití zajistí provoz na celou ranní dopravní špičku bez nutnosti dobíjení. V průběhu dne pak budou elektrobusy využívat rychlodobíjení v přestávce mezi spoji na konečné, za každou minutu bude dobita energie na ujetí minimálně dvou kilometrů. Trasy linek 603 a 606 jsou dlouhé 9 km, dobití energie pro jeden pár spojů tak bude trvat as 10 minut.

Zahájení provozu 16 nových elektrobusů a dobíjecí infrastruktury je plánováno na začátek roku 2024.

Nepočítáme s tím, že bychom pro kladenskou MHD nakupovali naftové autobusy. Na jaře loňského roku přestaly cestující vozit naftové autobusy a do jejich cíle je vozí už jen nízkoemisní vozy s pohonem na zemní plyn, od loňského září pak i dva elektrobusy. V městské dopravě v Kladně jezdí celkem 52 vozů, 50 je s pohonem na CNG a dva zmíněné elektrobusy značky SOR. Městskou dopravu tvoří síť 14 linek. V běžný pracovní den je přepraveno průměrně 35 tisíc cestujících.