Arriva

2021: Rok se zakrytými obličeji přinesl mobilní aplikaci i další elektrobusy

Podívejte se na 21 zajímavých čísel roku 2021!

Necelých pět hodin po slavnostním přípitku a přání zdraví a štěstí jsme začali jezdit v nové lokalitě Zlínského kraje. Z Valašských Klobouků jsme se totiž přesunuli vzdušnou čarou o 30 kilometrů dál do stotisícové aglomerace Zlína. Na skoro čtyřicítce linek tady budeme zajišťovat dopravu následujících deset let. Nakoupili jsme proto třicítku nových, bílých, nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů značek Iveco Crossway a SOR.

I když se epidemická situace nevyvíjela dobře, přeci jen jsme v půlce ledna obdrželi výbornou zprávu. Kladenskou MHD budeme zajišťovat i v následujících deseti letech. Společně s městem jsme se zavázali, že budeme klást důraz na komfort, moderní technologie a ekologii. A samotný konec ledna přinesl velkou novinku do Plzeňského kraje v podobě spojů na zavolání. Vybrané spoje, jejich části nebo zastávky jsou obsluhovány jen po předchozím objednání. Plzeňský kraj nechtěl, aby docházelo k rušení spojů kvůli nízké frekvenci v místech, kde není jiná alternativa dopravy. Vyladit jsme kvůli tomu museli odbavovací systém a zároveň proškolit řidiče i dispečery.

Covidová situace se stále zhoršovala a na denním pořádku tak byly změny jízdních řádů. Důvodem bylo i pozdější uzavření hranic okresů, kdy bylo zbytečné, aby některé spoje jezdily. I přes zvláštní a náročnou dobu jsme se rozhodli udělat radost těm nejmenším a po velkém úspěchu s dětskými jízdenkami jsme připravili jejich nové a neokoukané varianty s novými hrami.

Na začátku března jsme se rozloučili s provozem v Královéhradeckém kraji, kde jsme ve výběrovém řízení naše pozice neobhájili. Uzavřené hranice okresů nás nezastavily v přebarvování našich Desir, která jezdí po trati z Liberce přes Turnov do Lomnice nad Popelkou a údolím Kamenice mezi Železným Brodem a Tanvaldem. Všechny se začínají odívat do světle modré s bílým pruhem.

Hned po Velikonocích jsme začali testovat elektrický autobus Mercedes na linkách městské dopravy na Kladně a v Příbrami. Máme zkušenosti s řadou značek, ale elektrické Citaro mezi nimi chybělo, a proto jsme se rozhodli zjistit, jakou má výdrž, jízdní vlastnosti a v neposlední řadě i to, jak se líbí cestujícím a řidičům. V Třinci na lince 712 Tyra – Oldřichovice – Autobusová stanice – Konská jsme pak testovali hybridní MAN EfficientHybrid nové generace. Nešlo o klasický hybridní pohon, jak je často celé zařízení nesprávně označováno, ale o systémové řešení v duchu Mild Hybrid. Celé zařízení funguje na principu rekuperace brzdné energie, která je ukládána do superkondenzátorů.

Dobrých zpráv není nikdy dost a velkou radost nám proto udělalo oznámení, že jsme po pěti letech obhájili ocenění v prestižním programu Czech Superbrands, který dokazuje speciální postavení značky na lokálním trhu. Generální ředitel Daniel Adamka k ocenění mimo jiné řekl: „Certifikát jsem převzal za všechny naše zaměstnance, kteří se společně podílí na tom, abychom i v této nelehké době poskytovali kvalitní služby ve veřejné dopravě. Všem děkuji a věřím, že i nadále budeme společně budovat značku Arriva.“

V polovině dubna se svět začal vracet trochu víc do normálu, část dětí začala chodit do škol, tudíž jsme obnovili provoz školních spojů. Postupně pak v dalších dnech a týdnech probíhala obnova dalších spojů a třeba i expresních a dálkových linek. Od pondělí 19. dubna jsme začali cestující na trase dálkové linky ze Zlína přes Holešov, Hulín nebo Kroměříž do Brna vozit novými autobusy. A nejsou jen tak ledajaké, kromě vyššího komfortu cestování nabízí vozíčkářům velmi snadný nástup i výstup za pouhé dvě minuty. Řidičovi, jejich případnému doprovodu i jim samotným v tom pomáhá elektrická plošina u druhých dveří.

 

Už ke konci května vyjely první naše cyklobusy. Díky nim bylo po roce opět možné ušetřit energii při šlapání do kopců, vyhnout se frekventovaným silnicím nebo se pohodlně dostat do krásných míst naší republiky. Stejně jako v předchozích letech jsme jezdili na Drahanskou vrchovinu, do Orlických, Železných a Krušných hor nebo do Českého lesa a na Šumavu. Cyklobus jsme rozjeli i v rámci MHD Příbram do Kozičína a Orlova, kde začínají Brdy. Ač to ze začátku vypadalo špatně, nakonec se rozjel i autobus na dominantu Chodska, na Čerchov. Kvůli demolicím objektů po pohraničnících měl být pro nás nedostupný, ale nakonec se dobrá věc podařila. Českou republiku a Německo jsme v turistické sezoně propojili ještě další linkou na trase Klatovy – Hamry – Nýrsko – Lam – Drachselsried – Bodenmais.

Dětské radosti není nikdy dost, rozhodli jsme se tedy zpříjemnit našim nejmenším cestovatelům Den dětí. Na palubách našich vlaků na ně čekaly pastelky. A na letní turistickou sezonu jsme připravili zajímavou akci. Každý týden jsme přinášeli tipy na výlet našimi rychlíky a cestující zároveň mohli přihlásit svoji jízdenku do soutěže o horské kolo, nebo poukazy na sportovní vybavení!

Přijíždí další nové autobusy, zvolali ještě před prázdninami na šesti středočeských provozech Arrivy Střední Čechy. Nakoupili jsme 18 standardních 12metrových autobusů Iveco Crossway pro provoz v systému PID.

Naše působení na železničním trhu roste a místo spolupráce s externím dodavatelem jsme chtěli mít vlastní zákaznické zámezí na jednom z nejdůležitějších nádraží v republice. V červenci jsme proto v Praze na hlavním nádraží otevřeli vlastní pokladnu. Nejen fandové železnice ocení prostor vyplněný velkoplošným technickým retro výkresem naší oblíbené elektrické lokomotivy Bobina na zdi.

V lednu jsme byli vybráni jako provozoval MHD Kladno na dalších deset let. A uzavřenou dohodu jsme začali plnit. Flotilu našich ekologických autobusů na zemní plyn jsme proto od 1. září doplnili dvěma elektrobusy značky SOR ENB 11,1. Cestující vozí na lince 610 z kročehlavské Tržnice přes Sítnou a náměstí Starosty Pavla na Zádušní.

Prázdniny skončily a byl čas se vydat zase do školy. Celé léto se zájemci mohli vypravit naším rychlíkem na výlet třeba do malebného Českého ráje, vyšplhat na rozhledny Jizerských hor, obdivovat důlní díla na Kladně nebo si zajet za pamětihodnostmi Prahy a ještě si zasoutěžit. Z téměř čtyř stovek přihlášených jízdenek jsme vylosovali výherce horského kola a poukázek na nákup sportovního vybavení, 22 výherců si odneslo ceny za 55 tisíc korun.

Mezi Libercem, Turnovem a Železným Brodem začal jezdit náš Křišťálový vlak. Nízkopodlažní Desiro, které tady nasazujeme na osobních nebo spěšných vlacích, se převléklo do slušivého kabátu v podobě polepu, který odkazuje na sklářské tradice a zve návštěvníky do sklářských muzeí, galerií, hutí, dílen, uměleckých škol a dalších sklářských míst na Liberecku. A na konci září jsme se už tradičně představili na Dnech Zlínského kraje. Fandům dopravy jsme ukázali vydařené retro, po delší době byl k vidění náš krásně zrenovovaný autobus RTO. Proti němu se postavil nejnovější zástupce autobusové generace ve zlínské provozovně Crossway LE 12 a návštěvníci tak mohli porovnávat.

Přes tři týdny probíhal od půlky října průzkum spokojenosti v našich rychlících. Dotazník bylo možné vyplnit jednoduše za pět minut i na WiFi třeba v rychlíku z Liberce do Pardubic a kromě hodnocení našich služeb jsme čekali i na podněty cestujících. Rozšířili jsme možnosti nákupu jízdenek na naše vlaky nebo Arriva Expresy z Teplic do Prahy a mezi Olomoucí a Brnem. Od půlky října je možné si stáhnout naši aplikaci ARRIVA CZ, což jen za první měsíc učinilo přes tři a půl tisíce lidí.

Jako v předchozích letech, i letos jsme pokračovali v dobré tradici a znovu jsme podpořili neziskovou organizaci Asistence o. p. s. Ředitel Asistence Erik Čipera převzal z rukou generálního ředitele Daniela Adamky symbolický šek na 200 tisíc korun, které společnost využije na asistenční pomoc pro lidi s tělesným a kombinovaným postižením.

Další dobrá zpráva v roce 2021 mířila i do Třince. Deset zdejších elektrobusů Škoda Perun doplníme v závěru roku novými autobusy SOR NS 12. Po vstupu do autobusu zaujmou zelená sedadla a hlavně podlaha v dekoru dřeva, která působí velmi příjemně, čistě a domácky. Sedačky jsou navíc v antibakteriální úpravě a voděodolné. Nechybí klimatizace a nízkopodlažní nástup i výstup.

12. prosinec je pro většinu lidí obvyklým dnem. Pro nás dopravce ale druhá prosincová neděle znamená každoročně nový jízdní řád. Na některých linkách budeme jezdit beze změny, v jiných oblastech se ale vlaky i autobusy rozjely podle nových pořádků. Rychlíkové linky vyjely víceméně podle stejných jízdních řádů, na lince L3 z Liberce přes Turnov a Železný Brod jsme však začali jezdit až do Jaroměře. Ve Zlínském kraji zajišťují všechny naše železniční spoje nízkopodlažní vlaky. Novinkou jsou tady i tři páry nových vlaků v úseku Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm a zpět a páteční spěšný vlak ze Starého Města u Uherského Hradiště až do Vlárského průsmyku. Největší změny u autobusů byly na Mladoboleslavsku, kde se všechny naše zdejší autobusy zapojily do systému Pražské integrované dopravy. Naše autobusy se v této lokalitě rozjely nově třeba mezi Prahou a Jičínem nebo Libercem. Naopak jsme vyklidili naše tradiční pozice na Benátecku. Vybrané linky přejíždí do Libereckého a Královéhradeckého kraje do systémů IDOL a IREDO a připsali jsme si i jedno prvenství v rámci PID a tím je přímé propojení linky PID na linku mířící do Polska. Kvůli zapojení do systému Pražské integrované dopravy jsme vyměnili na Mladoboleslavsku odbavovací systém na jednotný pro celou Arrivu, skončilo tak odbavování na našich linkách pomocí zařízení od EM Testu.

Od neděle 12. prosince 2021 se ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY přejmenovala na společnost ARRIVA autobusy. Nic jiného se nezměnilo a autobusy jezdí dál na obvyklých linkách. Pozorní cestující si tak změny všimnou jen díky samolepce s novým jménem společnosti na boku autobusu nebo vytištěnému údaji na jízdence.

Rok 2021 ve 21 číslech 

  • 102 100 000 – tolik kilometrů ujely naše autobusy,
  • 7 200 000 – tolik kilometrů ujely naše vlaky,
  • 1 042 000 – tolik kilometr ujely naše expresní autobusy Teplice – Praha a Brno – Olomouc,
  • 320 000 – tolik korun jsme věnovali našim zaměstnancům na jejich mimopracovní aktivity,
  • 200 000 – tolik korun jsme darovali sdružení Asistence na pomoc postiženým,
  • 60 000 – tolik dětských jízdenek jsme rozdali našim nejmenším cestujícím ve vlacích,
  • 9 560 – tolik fanoušků máme na Facebooku a Instagramu,
  • 3 450 – tolik uživatelů si stáhlo naši aplikaci ARRIVA CZ,
  • 2 800 – tolik řidičů vás vozí do školy, do práce, na nákup, k lékaři,
  • 1 008 – tolik spojů provozujeme v rámci systému PID na Mladoboleslavsku,
  • 304 – tolik zpráv o změnách a uzavírkách u našich autobusů jsme zveřejnili na webu,
  • 117 – tolik řidiček autobusů a trolejbusů u nás pracuje,
  • 103 – tolik odbavovacích zařízení EM Test na Mladoboleslavsku dosloužilo,
  • 79 – tolik nových klimatizovaných autobusů jsme nakoupili,
  • 69 – tolik našich autobusů vyjelo s Novým rokem v aglomeraci Zlína,
  • 61 – tolik našich linek na Mladoboleslavsku nahradily linky PID,
  • 56 – tolik článků o dění v Arrivě jsme publikovali na našem webu,
  • 34 – tolik přístrojů na výdej jízdenek provozujeme,
  • 31 – tolik elektrobusů provozujeme napříč republikou,
  • 22 – tolik výherců si rozdělilo ceny za 55 tisíc korun v naší letní soutěži,
  • 2 – tolik elektrobusů SOR ENB 11,1 zatím vozí cestující v MHD Kladno.

Přejeme Vám spokojený nový rok 2022, plný zdraví, štěstí a dobré nálady!