Arriva

Příbram a Třinec: Ve zdejších MHD testujeme ekologické autobusy

Poslechněte si naše komentáře a podívejte se na fotky!

Hned po Velikonocích začal cestující na linkách městské dopravy v Příbrami vozit kompletně elektrický autobus Mercedes-Benz eCitaro. S autobusy na ekologický pohon máme zkušenosti z Bíliny, Kladna, Kutné Hory, Trutnova nebo třeba Nového Jičína. Při současném důrazu na ekologii si ale chceme vyzkoušet další typy takových autobusů i od jiných výrobců. Proto jsme se rozhodli otestovat elektrické Citaro a zjistit, jaké má možnosti, výdrž, jízdní vlastnosti a v neposlední řadě i to, jak se líbí cestujícím a řidičům.

Bezemisní a téměř bezhlučný autobus má troje dveře, což je ideální do městského provozu, 30 lidí si může pohodlně sednout, dalších 50 míst mohou obsadit stojící cestující. Elektrický autobus budeme kromě příbramské MHD zkoušet také v ulicích Kladna na zdejších linkách. Právě tady by měly ještě letos jezdit další naše elektrobusy.

Na linku 712 MHD Třinec na trase Tyra – Oldřichovice – Autobusová stanice – Konská jsme po velikonoční pomlázce vyslali další ekologický autobus, jehož vlastnosti testujeme. Jde o MAN EfficientHybrid nové generace. Nejde o klasický hybridní pohon, jak je často celé zařízení nesprávně označováno, ale o systémové řešení v duchu Mild Hybrid. Celé zařízení funguje na principu rekuperace brzdné energie, která je ukládána do superkondenzátorů o kapacitě 40 Wh. Díky tomuto řešení je poté možné využít funkce STOP-START. Ve fázi STOP se zhasnutým motorem slouží superkondenzátory při pobytu v zastávkách a na křižovatkách k dobíjení palubní elektroniky i baterií autobusu. Ve fázi START následně napájí startovací alternátor, čímž plně suplují palubní baterii, která ze své podstaty není na podobný provozní režim dimenzována. 

Hybridní autobus nabízí 40 sedaček a dalších 61 míst pro stání. Motor D15/Diesel – EfficientHybrid, elektromotor je v rámci řetězce zasazen mezi motor a převodovku.